Ako ste nastavnik na zameni, po svoj prilici trčite od razreda do razreda, a moguće i između različitih škola. Dok neki nastavnici odvoje vreme da vam isplaniraju dan, ili bar imaju planove i materijale za časove spremne u fascikli za svaki čas, ima slučajeva kada to morate da uradite sami. Ovde ćemo navesti 10 brzih ideja za časove koje biste mogli da koristite za vaš sledeći angažman kao nastavnik na zameni. Nosite ih u velikoj torbi i koristite po potrebi.
1. Kreirajte slagalice.
Traženje reči, ukrštene reči i druge igre rečima koje se mogu štampati su odlične kada vam je potrebno da ih iskoristite u učionici. Jednostavno umnožite gomilu raznih zagonetki i ukrštenica i nosite ih sa sobom na zameni.
2. Crtanje.
Napišite nazive nekih filmova koji se prikazuju, idola, popularnih pesama i omiljenih likova iz crtanih filmova na komadima papira i stavite papire u torbu. Učenike rasporediti u dve grupe. Neka prvi tim odabere jednu osobu koja će doći i izvući jedan komad papira iz torbe, i neka nacrta to što je pročitao na beloj tabli. Neka svaki tim pogađa šta on ili ona crta. Onaj ko pogodi izlazi i crta sledeću stvar. Nastavite sve dok ima papira.
3. Genijalna ideja sa ciglama.
Ako je tema lecije elektricitete ili struja, itd. pripremite cigle koristeći crveni konstrukcioni papir. Dajte svakom učeniku po jednu ciglu. Potom postavite pitanje učenicima u razredu: "Šta bi ti uradio drugačije, da si pronašao sijalicu?". Neka učenici napišu svoje odgovore na svojoj cigli. Onda neka učenici izađu i objasne svoje odgovore. Zalepite ciglu trakom na zid, dodajući cigle svakog učenika koji izlazi.Tako ćete dobiti zanimljiv zid od cigli.
4. Početak priče.
Recite učenicima o čemu se radi u lekciji, a zatim napišite početak priče na tabli ako je tema npr Jesenji dan , "Jednog dana sam išao kroz park, kad začuh. . .". A onda neka neki dobrovoljac izađe i doda jednu rečenicu ovoj priči. Ako nemate vremena da završite priču pre nego što se završi čas, neka to bude domaći zadatak za decu da završe priču i donesu sledeći dan kada će je predati svome nastavniku.
5. Stvarajte rečnik.
Kada na početku časa istaknete naziv lekcije, neka učenici kažu reči za koje misle da će biti upotrebljene za vreme časa. Napišite ove reči na tabli sa objašnjenjima, a neka učenici napišu ove reči i definicije na papiru. Dok učenici uče lekciju, neka provere sve reči koje su čuli, pa vidite koliko reči su tačno pogodili. Potom neka učenici dodaju još reči na svoju listu, onih koje ste upotrebili tokom izlaganja na času.. Zapisujući takve reči na tabli, stvorićete zanimljiv rečnik ključnih pojmova za tu lekciju.
6. Upoznavanje.
Neka učenici napišu sastav o sebi. Zamolite ih da napišu odgovore na ova pitanja (kao i neka druga): "Kada bi dobio milion dolara, šta bi uradio sa tim?". "Ako bi bio nešto u svetu, šta bi izabrao?". "Koji ti je do sada najbolji raspust?".
7. Vodite grupnu diskusiju.
Ukoliko je moguće, vođenje diskusije u učionici je odličan način da razgovarate o nekoj lekciji. Primeri pitanja za diskusiju bi mogli biti: "Kada ne bi postojala pravila, kako bi svet izgledao?". "Šta ti misliš šta je najgore u vezi sa školom? A šta je najbolje?". "Ko su neki od tvojih heroja? Šta ih čini tako velikim?".
8. Magični trikovi.
Naučite jedan ili dva magična trika iz knjiga u biblioteci ili nalazeći ih preko interenta. Pošto izvedete trik u razredu, naučite učenike kako ste to uradili. Neka neko vreme sami vežbaju taj trik.
9. Zagonetke, pitalice...
Zagonetke koje zahtevaju razmišljanje treba da odgovaraju uzrastu, ali neka budu i izazovne za učenike. Na primer pitajte ih: "Vlasnik hotela želi da numeriše vrata na sobama po redu. Ima 100 soba. Ti moraš da odeš i da kupiš brojeve koji će biti okačeni na svim vratima. Koliko brojki od 0 do 9 ćeš morati da kupiš?"
10. Napravite rebus.
Zaposlite učenike tako što ćete pročitati jednu kratku priču. Ezopove basne će odlično poslužiti za ovu ideju. Pošto ste pročitali basnu, vratite se na nju i neka učenici nacrtaju slike umesto imenica. Mogu da crtaju i slike na tabli. A sada se vratite i čitajte ponovo tako što će učenici izgovarati imenice dok vi pokazujete na njih na tabli.