TESTOVI ZNANjA
Pojam
Teorijsku podlogu za objektivno merenje rezultata misaonog rada dala je psihologija u 19. veku, a ponajviše su tome doprineli Bine i Simon svojom skalom inteligencije. To je, u stvari bio jedan od prvih testova opšte inteligencije koji je masovno primenjen. Čini ga niz zadataka čija je složenost usklađena sa uzrastom. Ipak, objektivno merenje uvode u nastavu, početkom 20. veka, Torndajk i Stoun, a dvadesetih godina MekKol razradio je neformalni objektivni test (može da ga pripremi svaki nastavnik) i standardizovani test (pripremaju ga posebni stručnjaci) koji se otada široko primenjuju u nastavnoj praksi. Svrha testa je da kvalitativne odlike izrazi količinski, tj. da bude merni instrument za osobinu koju želimo da merimo.
Treba razlikovati testove znanja od testova inteligencije. Prvima se proverava rezultat učenika u nastavi, a drugima mentalna sposobnost. U testovskim zadacima treba da se nalaze one vrste operacija koje su bitne za osobinu koju želimo da izmerimo. Inteligencija se ne meri zadacima u kojima preteže znanje kao što se znanje ne sme meriti zadacima u kojima prevagu ima inteligencija.
Odlike
Test znanja za nastavnu upotrebu čini niz pitanja iz obrađenih nastavnih sadržaja na koja učenici odgovaraju samo jednom rečju, zaokruživanjem ili podvlačenjem tačnog odgovora. Nastavniku ostaje samo da sabere tačne odgovore. Subjektivnost je potpuno isključena. Sastavljanje testovskih pitanja je vrlo osetljiv i složen posao, jer od kvaliteta pitanja zavisi da li će se testom ostvariti postavljeni cilj. Odlike valjanog testa su:
1. valjanost (validnost),
2. pouzdanost,
3. objektivnost,
4. diskriminativnost,
5. obuhvatnost,
6. ekonomičnost,
7. upotrebljivost.
Test je valjan (validan) ako zaista sadrži pitanja kojima možemo da izmerimo željenu osobinu. Primera radi, ne može se zadacima u kojima je karakteristično memorisanje podataka izmeriti učenikova sposobnost da razmišlja ili da učeno gradivo praktično primeni. Svaka od ove tri svrhe (pamćenje, razmišljanje, primena) zahteva drukčije zadatke. Pouzdano je ono testovsko pitanje na koje će isti učenik isto odgovoriti ma koliko puta i ma kada bio testiran.
Test je pouzdan ako učenik, nakon određenog vremena, prilikom sledećeg testiranja, na ista pitanja (znači na isti test) isto odgovori kao i prilikom prethodnog testiranja pod uslovom da je nivo njegovog znanja ostao isti (ništa novo iz testirane oblasti nije naučio, a od onoga što je znao ništa nije zaboravio). To znači da pitanja treba da budu precizna i dosledna. Test ne može da bude valjan (validan) ako istovremeno nije i pouzdan. Obrnuto ne važi, jer test može biti pouzdan iako nije valjan (validan). Test je valjan ako isključi neke stalne činioce koji se moraju isključiti (na primer, isključi zadatke pamćenja ako želimo da merimo sposobnosti razmišljanja), a pouzdan ako isključi promenljive činioce (prepisivanje, galama, psihička nepripremljenost) koji utiču na konačan ishod.
Objektivnost je odlika koja se kod testa unapred podrazumeva. Objektivan je onaj test koji svi ocenjivači ocene istim brojem bodova. Unapred je utvrđeno koliko koji odgovor nosi bodova (predviđen je broj bodova i za potpune i nepotpune odgovore). Da bi test bio objektivan, pitanja treba da budu razumljivo formulisana, a to znači da ih svi učenici, koji znaju gradivo, shvate na isti način.
Diskriminativan je onaj test koji ima osetljivu skalu kojom se mogu izmeriti različite količine željene osobine. Nije diskriminativan test u kojem svi učenici ispravno reše sve zadatke, a isto tako nije diskriminativan ni onaj test u kome su svi zadaci izuzetno teški pa ni najbolji učenik ne može da reši ni polovinu zadataka. Znači njime nije izmerena razlika u količini znanja među učenicima. Diskriminativan test treba da omogući ispoljavanje čitave skale znanja.
Test je ekonomičan ako omogućuje racionalan utrošak vremena i materijala, a takav će biti ako su pitanja dobro pripremljena i ako je testovski materijal unapred umnožen, ako su propratna objašnjenja jasna i kratka.
Upotrebljivim se smatra test sa pitanjima na koja učenik može da odgovori brzo, kratko i jasno. Takvi testovi se mogu brzo pregledati i bodovati.