Најбољи начин за писање коментара у ђачким књижицама јесте да се коментари формулишу на конструктиван начин без освртања на негативне аспекте рада у школи. Ефикасна ђачка књижица је она која се усредсређује на области побољшања, а не на негативне аспекте рада детета. Чак иако је ученик добио негативну оцену из одређеног предмета, нема разлога да то постане његово негативно искуство. Ово се посебно односи на ђачке књижице, које представљају иновативан начин укључивања родитеља у школско учење.
Коришћење правих речи у вези са врлинама и слабостима ученика ће вам омогућити да доведете у везу коментаре у ђачкој књижици са достизањем одређених очекивања. Уместо да се фокусирате на негативне аспекте негативне оцене, ефикасније ће бити да лош рад претворите у могућност додатног учења и развоја.
Оцена 1, негативна оцена или еквивалент: Када постоје области за побољшање, уместо да се фокусирају грешке ученика наставници могу позитивно да усмере потребе ученика користећи праве речи да опишу и модификују сваку област. Нема никаквог разлога бити директно негативан, јер ништа добро и продуктивно неће изаћи из тога.
Не користи или ретко користи | Нејасно или непажљиво | Врло ограничено |
Ретко, ретко се састаје | Неуредано или слабо | Нема белешки |
Показује потешкоће | Неактиван | Врло ограничено |
Недовољно, недовољан | Неадекватно | Са закашњењем или постепено |
Недостаје, оскудева у |
|
|
Оцена 2, нешто мало изнад негативне оцене или еквивалент: Уместо да гледају на оцену 2 као негативну оцену, наставници могу да користе изразе како би описали покушаје, напредовање или потребу за додатном помоћи родитеља.
Само користи | Покушава | Ограничено |
Уз асистенцију, уз помоћ | Разнолик или некомплетан | Почиње, стартује да |
Недоследан, недоследно | Нејасан или није сасвим јасан | Спор, споро се креће |
Редак, тешко |
| Мало, скромно |
Оцена 3, просечна оцена или еквивалент: Иако је оцена 3 просечна оцена, може се и њој дати позитивна нота тако што ћете објаснити како ученик показује напредовање, ствари му постају јасније или се развија и поправља неке аспекте рада у школи.
Понекад задовољавајуће | Скоро комплетно | Приближавајуће или убрзавајуће |
Користити више, скоро највише | Са нешто јасноће | Парцијално |
Уз ограничену помоћ | Нешто | Повремено |
Уз нешто помоћи | Развија се или поправља | Тачност |
Оцена 4, изнад просечне оцене или еквивалент: Четворке су изнад просека а речи које их описују и модификују би требало да то одржавају.
Независно | Ефикасно | Брз |
Користи највише | Често или редовно | Веома добро |
Доследно | Јасан, концизан | Генерално |
Одговарајуће | Потпуно | Тачно |
Комплетно | Брзо | Способан, способност |
Оцена 5, скоро савршена оцена или еквивалент:
Систематичан | Увек | Брзо, опсежно |
Користити све | Способно, са способношћу | Доследно и тачно |
Изванредно | Прецизно | Темељито и дубоко |
Самостално | Одлично | Надмашујуће или превазилазеће |
Коришћење једноставних глагола ће вам омогућити да опишете способности сваког ученика у његовој ђачкој књижици. Препознавање способности ученика, чак и када ученик има потешкоћа у у раду је одличан начин да се омогући развој јаких, позитивних карактеристика, поред поправљања оних слабијих.
Примењује | Експериментише | Учествује |
Гради | Објашњава | Врши |
Пореди | Изражава | Производи |
Комплетира | Проширује | Препознаје |
Конструише | Научио | Показује |
Наставља да | Илуструје | Решава |
Креира | Тумачи | Разуме |
Показује | У стању је да | Користи |
Описује | Зна | Ради добро |
Развија | Организује |
|
Вреднује | Рукује |
|
Свакако треба избегавати пресуђујуће или негативне фразе у којима се користе јаке речи за описивање слабости. Чак и када је присутна потреба да се опише нека слабост, постоје начини да се унесе позитиван став тако што ћете окренути оно што ученику недостаје у нешто где је ученику једноставно потребна помоћ. Да би се испуниле ове потребе, обично се предлажу следеће фразе:
Покушава да ... | Учи да ... | Треба да развије ... |
И даље му је потребна помоћ у | Добија додатну помоћ у | Треба да поправи ... |
Подстицај за ... | Ради на | Потребна је подршка одраслих за |
Има тешкоћа са... | Треба му више могућности да | Потребно је више времена |
Охрабрен је да... | Треба му помоћ у току ... | Покушава да, чини покушаје да |
Има користи из вежбе са | Потребна је подршка |
|
Циљ који се крије иза попуњавања коментара у ђачкој књижици за ученике основне школе је јасан, посебно када се овај простор искористи за пружање позитивног прегледа достигнућа ученика и његових потреба. Уместо да се фокусира на негативне карактеристике или проблеме са којима се ученик суочава, наставник се може фокусирати на питања напредовања, уводећи позитиван однос према потребама детета. Очигледно је да постоје посебни изрази и речи које су снажније од других за ову сврху, али коришћење горе наведених речи вам може мало помоћи у испуњавању ђачких књижица.