Najbolji način za pisanje komentara u đačkim knjižicama jeste da se komentari formulišu na konstruktivan način bez osvrtanja na negativne aspekte rada u školi. Efikasna đačka knjižica je ona koja se usredsređuje na oblasti poboljšanja, a ne na negativne aspekte rada deteta. Čak iako je učenik dobio negativnu ocenu iz određenog predmeta, nema razloga da to postane njegovo negativno iskustvo. Ovo se posebno odnosi na đačke knjižice, koje predstavljaju inovativan način uključivanja roditelja u školsko učenje.
Korišćenje pravih reči u vezi sa vrlinama i slabostima učenika će vam omogućiti da dovedete u vezu komentare u đačkoj knjižici sa dostizanjem određenih očekivanja. Umesto da se fokusirate na negativne aspekte negativne ocene, efikasnije će biti da loš rad pretvorite u mogućnost dodatnog učenja i razvoja.
Ocena 1, negativna ocena ili ekvivalent: Kada postoje oblasti za poboljšanje, umesto da se fokusiraju greške učenika nastavnici mogu pozitivno da usmere potrebe učenika koristeći prave reči da opišu i modifikuju svaku oblast. Nema nikakvog razloga biti direktno negativan, jer ništa dobro i produktivno neće izaći iz toga.
Ne koristi ili retko koristi | Nejasno ili nepažljivo | Vrlo ograničeno |
Retko, retko se sastaje | Neuredano ili slabo | Nema beleški |
Pokazuje poteškoće | Neaktivan | Vrlo ograničeno |
Nedovoljno, nedovoljan | Neadekvatno | Sa zakašnjenjem ili postepeno |
Nedostaje, oskudeva u |
|
|
Ocena 2, nešto malo iznad negativne ocene ili ekvivalent: Umesto da gledaju na ocenu 2 kao negativnu ocenu, nastavnici mogu da koriste izraze kako bi opisali pokušaje, napredovanje ili potrebu za dodatnom pomoći roditelja.
Samo koristi | Pokušava | Ograničeno |
Uz asistenciju, uz pomoć | Raznolik ili nekompletan | Počinje, startuje da |
Nedosledan, nedosledno | Nejasan ili nije sasvim jasan | Spor, sporo se kreće |
Redak, teško |
| Malo, skromno |
Ocena 3, prosečna ocena ili ekvivalent: Iako je ocena 3 prosečna ocena, može se i njoj dati pozitivna nota tako što ćete objasniti kako učenik pokazuje napredovanje, stvari mu postaju jasnije ili se razvija i popravlja neke aspekte rada u školi.
Ponekad zadovoljavajuće | Skoro kompletno | Približavajuće ili ubrzavajuće |
Koristiti više, skoro najviše | Sa nešto jasnoće | Parcijalno |
Uz ograničenu pomoć | Nešto | Povremeno |
Uz nešto pomoći | Razvija se ili popravlja | Tačnost |
Ocena 4, iznad prosečne ocene ili ekvivalent: Četvorke su iznad proseka a reči koje ih opisuju i modifikuju bi trebalo da to održavaju.
Nezavisno | Efikasno | Brz |
Koristi najviše | Često ili redovno | Veoma dobro |
Dosledno | Jasan, koncizan | Generalno |
Odgovarajuće | Potpuno | Tačno |
Kompletno | Brzo | Sposoban, sposobnost |
Ocena 5, skoro savršena ocena ili ekvivalent:
Sistematičan | Uvek | Brzo, opsežno |
Koristiti sve | Sposobno, sa sposobnošću | Dosledno i tačno |
Izvanredno | Precizno | Temeljito i duboko |
Samostalno | Odlično | Nadmašujuće ili prevazilazeće |
Korišćenje jednostavnih glagola će vam omogućiti da opišete sposobnosti svakog učenika u njegovoj đačkoj knjižici. Prepoznavanje sposobnosti učenika, čak i kada učenik ima poteškoća u u radu je odličan način da se omogući razvoj jakih, pozitivnih karakteristika, pored popravljanja onih slabijih.
Primenjuje | Eksperimentiše | Učestvuje |
Gradi | Objašnjava | Vrši |
Poredi | Izražava | Proizvodi |
Kompletira | Proširuje | Prepoznaje |
Konstruiše | Naučio | Pokazuje |
Nastavlja da | Ilustruje | Rešava |
Kreira | Tumači | Razume |
Pokazuje | U stanju je da | Koristi |
Opisuje | Zna | Radi dobro |
Razvija | Organizuje |
|
Vrednuje | Rukuje |
|
Svakako treba izbegavati presuđujuće ili negativne fraze u kojima se koriste jake reči za opisivanje slabosti. Čak i kada je prisutna potreba da se opiše neka slabost, postoje načini da se unese pozitivan stav tako što ćete okrenuti ono što učeniku nedostaje u nešto gde je učeniku jednostavno potrebna pomoć. Da bi se ispunile ove potrebe, obično se predlažu sledeće fraze:
Pokušava da ... | Uči da ... | Treba da razvije ... |
I dalje mu je potrebna pomoć u | Dobija dodatnu pomoć u | Treba da popravi ... |
Podsticaj za ... | Radi na | Potrebna je podrška odraslih za |
Ima teškoća sa... | Treba mu više mogućnosti da | Potrebno je više vremena |
Ohrabren je da... | Treba mu pomoć u toku ... | Pokušava da, čini pokušaje da |
Ima koristi iz vežbe sa | Potrebna je podrška |
|
Cilj koji se krije iza popunjavanja komentara u đačkoj knjižici za učenike osnovne škole je jasan, posebno kada se ovaj prostor iskoristi za pružanje pozitivnog pregleda dostignuća učenika i njegovih potreba. Umesto da se fokusira na negativne karakteristike ili probleme sa kojima se učenik suočava, nastavnik se može fokusirati na pitanja napredovanja, uvodeći pozitivan odnos prema potrebama deteta. Očigledno je da postoje posebni izrazi i reči koje su snažnije od drugih za ovu svrhu, ali korišćenje gore navedenih reči vam može malo pomoći u ispunjavanju đačkih knjižica.